Den norske flyplassen som fikk størst oppmerksomhet fra det britiske flyvåpenet RAF etter invasjonen, var uten tvil flyplassen på Sola. Herfra kunne tyske fly angripe Skottland og ikke minst den britiske flåtebasen på Scapa Flow. Allerede dagen etter invasjonen startet RAF derfor en rekke angrep mot Sola.

Som flyet fra RAF rapporterte, ser vi at det var intens aktivitet på Sola 10. april.
Bildesamling: MHFR
De aller første flyene som ble sendt over mot Norge var naturlig nok rekognoseringsfly. Som vi har sett var et slikt fly over flyplassen på Sola tidlig om morgenen 9. april. Dette fortsatte i dagene som kom. En Hudson fløyet av Pilot Officer Rhein, som tok av fra Leuchars, ble avskåret av en Messerschmitt Bf 110 over flyplassen på Sola, men klarte å komme seg unna, da avstanden var stor. Grytidlig samme morgenen ble byene Bergen, Haugesund og Stavanger, samt strekningene og fjordene mellom byene, sjekket og fotografert i detalj av fly fra 224 Squadron. Både 10. og 11. april var hovedmålet å finne tyske krigsskip i norske havner. Flyet QX-W, fløyet av Pilot Officer Foy fra 224 Squadron, rapporterte: «Intense air activity around Stavanger, flights of ME 109s and JU 52s with approx. 35 aircraft on aerodrome.» Denne meldingen kom til å resultere i det aller første allierte bombeangrepet mot landmål i Norge.
Som følge av rapportene fra QX-W om morgenen 10. april kom det første britiske flyangrepet på Sola allerede samme dag. Klokken 14.15 britisk tid tok tre Blenheim Mk IV fra 254 Squadron av fra Los- siemouth og satte kursen over Nordsjøen mot Sola. Like før norskekysten fløy de inn i tykke skyer, og formasjonen gikk i oppløsning. Flyene «M» og «P» returnerte etter hvert til basen, men Sergeant C. F. Rose ga seg ikke, og presset på. I «K» klarte han utrolig nok å finne flyplassen. Han kom han inn over Sola flyplass fra vest klokken 18.08 norsk tid. Da han så flyplassen stupte Rose ned fra 4 000 fot mens han beskjøt parkerte fly og slapp bomber under dette første allierte angrepet på Sola flyplass – faktisk også det første mot norsk jord.
Bare minutter før Rose angrep, hadde sju Ju 52 fra KGzbV 107 landet på Sola med utstyr og mannskaper tilhørende ZG 76, fra Aalborg. En av flygerne, Leutnant Rassberg, fikk beskjed om å parkere sitt fly like utenfor hangaren. Etter at motorene var stoppet og resten av mannskapet hadde forlatt flyet, hørte Rassberg motordur. Det var Rose som stupte ned mot flyplassen med knatrende maskingevær. Etter å ha sluppet et par 18-kilos bomber foran hangaren, dreide Rose nordover, mot Sola Sjø, som han også beskjøt med maskingevær, før han snudde vestover. Rassberg hadde bare så vidt unnsluppet, men flyet han nettopp hadde landet stod i brann.

Bildet tatt fra en tysk Ju 52 viser sporene, bombekratrene, etter sersjant Rose. Vi ser også restene etter Rassbergs Ju 52.
Bilde: Bundesarchive Koblenz
Rose hevdet senere at han hadde ødelagt to transportfly, satt en bensinbil i brann og skadet minst fem sjøfly i Sømmevågen. Fra Luftwaffes arkiver får vi bekreftet at to Ju 52 ble truffet, men bare ett av dem ble ødelagt, flyet til Rassberg. Det brant helt opp, som vi kan se av bildet. En soldat i nærheten av flyet ble drept og en annen fikk skader i foten. To andre Ju 52 var også truffet av kuler, men kunne uten videre returnere til Aalborg. I den tyske rapporten fra Sola Sjø kan vi lese: «Angrepet av engelsk bombefly. Bomber sluppet på flyplassen etterfulgt av kanonangrep mot sjøflyhavna. En He 59 som lå skadet inntil steinmoloen, ble skutt i brann. Brannen ble senere slukket med norske brannslukningsapparater. En mekaniker ble truffet og døde på vei til sykehus.»
Rose hadde opplevd en intens beskytning fra bakken, men kun av lett skyts. Han var truffet av flere splinter, men ikke alvorlig. Litt tidligere på dagen hadde Oberleutnant Gollob kommet opp fra Aalborg med de fire Bf 110-maskinene fra I/ZG76 som hadde snudd i tåkehavet dagen før. Disse og de to som hadde landet dagen før lettet nå fra Sola og tok opp jakten, uten å lykkes.
Underveis vestover traff Rose i stedet på en formasjon He 111 fra II./KG 26, som hadde bombet Scapa Flow. Det kom til en kort, men intens, skuddveksling mellom Rose og den ene Heinkelen. Da luftkampen var over haltet begge flyene videre. Heinkelen var så skadet at det krasjet under landing på Sola. Roses Blenheim, truffet av mellom 20 og 30 skudd, kjempet seg videre mot Lossimouth. Under landingen klokken 19.20 kollapset understellet og flyet ble så skadet at det ikke kunne brukes videre.
Dette var det første angrepet mot flyplassen på Sola, men langt fra det siste. I løpet av den neste måneden ble flyplassen angrepet nærmere 40 ganger, med en mengde nedskutte fly og drepte flygere, både tyske og britiske.